Instrumentations – Arrangements – Compositions

Instrumentations – Arrangements – Compositions

I studied composition for 3 years with Tristan Keuris and Ton Lambij. I did not graduate because I quit in an early stage. At the time I was busy performing with and arranging music for Calefax. Creating new music requires time that I did not have or wanted to invest. Arranging is faster & easier…

I see an arrangement as a new conception of an older musical idea. Staying true to the original musical message with new instrumental means, it should give way to new aspects of the composition that were hidden in the original instrumentation, usually as the result of that instrumentation. Even the simple deed of redistributing lines or parts in what we call an instrumentation can shed new light on a piece. Most arrangements that I view from other arrangers are simply that – an instrumentation. But a real arrangement can deliver much more: a new composition, based on the original idea, now truly dedicated to the new instrumentation, without being slavishly true to the original notes, because they were meant for other instruments!

In other cases my work goes beyond that, and the original musical message becomes so blurred that out of the original music a truly new expression emerges in the form of a new piece. The next step of course is an entirely new composition. But even that can be disputed. How original can we be, bombed as we are daily with omnipresent music and immersed as we are in a great musical tradition? Therefore I see the sequence Instrumentation – Arrangement – Composition as a continuum. There are no dividing lines. A good composition is all that counts.

more to read

Geachte heer Bach,

Geachte heer Bach, In de afgelopen decennia heb ik, bij het bestuderen en bewerken van uw muziek, zoveel vragen verzameld dat ik, zou het mij vergund zijn om eens een middagje met u door te brengen, niet zou weten waar te beginnen.

Read more

About microtonal music

Notes are not tones. My philosophy about tones is that no notation is ever sufficient to describe a tone.

Read more

Over mijn toetreding tot de Akademie van Kunsten (KNAW)

In 2020 werd ik door Kiki Raposo-de Haas, voormalig manager van Calefax, genomineerd voor de Akademie van Kunsten, de kunstpoot van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Read more

About my teaching

I only started teaching when I was 47, following a request by the Royal Conservatoire The Hague. Until then, I had always considered myself too young to teach.

Read more

Kunst: de waarde van het nutteloze

Leven is nutteloos. Het kan verrassend leuk zijn, maar niemand verplicht je ertoe: je kunt het ook niet doen. Hetzelfde geldt voor kunst.

Read more

Strijkkwartet voor het hele gezin

In 2007 zag ik voor het eerst Pixar’s animatiefilm Ratatouille, waarin de Parijse rat Remy er in slaagt om de keuken van een bekroond restaurant over te nemen en succesvol te runnen.

Read more

Over arrangeren en hercomponeren

In Calefax wordt veel gediscussieerd. Dat begon al toen we nog maar net op het conservatorium zaten, als gymnasiastenclubje dat zich eigenlijk te goed voelde voor de Hbo-opleiding.

Read more

Bach Suites for saxophone

The path to this recording was long, windy and fascinating. It started with the awareness that the cello suites provide exceptional playing material for saxophonists.

Read more

Bach Suites voor saxofoon

De weg naar deze opname was lang, bochtig en interessant. Het begon vanuit het besef dat de suites zulk subliem speelmateriaal vormen voor saxofonisten.

Read more

Instrumentations – Arrangements – Compositions

I see an arrangement as a new conception of an older musical idea. Staying true to the original musical message with new instrumental means it should give way to new aspects of the composition.

Read more

Zingen in het toilet

Ergens in het najaar van 1997 stond ik te plassen in een urinoir. Naast me stond Frans Brüggen te plassen, in een ander urinoir.

Read more

Bach Partitas for saxophone

Even before I entered conservatory, it was clear there was one composer who stood head and shoulders above the rest: Johann Sebastian Bach.

Read more

Bach Partitas voor Saxofoon

Nog voordat ik naar het conservatorium werd het mij duidelijk dat er één componist was die boven alle andere verheven was: Johann Sebastian Bach.

Read more

Calefax in Brunei en Singapore

De bizarre vermenging van zo’n hyperformeel staatsbezoek met het toch altijd wat slordige Azië, raar hoor.

Read more

Wat Calefax Rietkwintet doet met muziek

Calefax beziet de muziekgeschiedenis als het smoelenboek van de grote sociëteit der componisten.

Read more

Paganini plus

Paganini Plus is the follow-up of Paganini Caprices for Saxophone. This new collection I gathered and arranged in the last few years for performances with Hans Eijsackers.

Read more

Paganini plus

Paganini Plus is de opvolger van Paganini Caprices voor saxofoon. Deze nieuwe collectie heb ik de afgelopen jaren verzameld en gearrangeerd voor optredens met Hans Eijsackers.

Read more

Reisverslag tournee Calefax in China

China kan alleen nog maar meevallen. De afgelopen maand heb ik zeker zes boeken gelezen over het land. Het beeld was niet positief.

Read more

The Paganini Caprices arranged for saxophone

The nineteenth century not only marks the birth of the saxophone, it also ushered in the unique phenomenon of the virtuoso-composer.

Read more

De Paganini-Caprices bewerkt voor saxofoon

De negentiende eeuw bracht niet alleen de geboorte van de saxofoon, maar ook een nieuw fenomeen: de virtuoos-componist.

Read more

The arrangement as a part of one self

Why is it that singing is generally considered more personal than instrumental playing?

Read more

share